Wednesday, April 22, 2015

Hilang segala penat bila

Assalamualaikum wbt
Pagi ini aku dikejutkan dengan berita kematian saudara di Perlis.  Pangkat anak saudara abeshuk.  Umur baru 37 tahun meninggal masa tidur. Tinggal dengan anak umur 12 dan 9 tahun. Suami kerja kat penang. Dengarnya ada darah tinggi. Kebelakangan ini banyak betul berita kematian kan. Al fatihah.

Petang tadi balik aje dari kerja.  Terus ke dapur. Biasalah abeshuk tu aku tau sentiasa lapar aje. Kalau tanya tak pernah mengaku tapi lepas aku masak aje mengedek je ke dapur ambil pinggan nak makan.
Kebetulan masa abeshuk balik tengahari dia dah siap keluarkan ikan dan ayam. Tapi petang tadi ikan masih beku. Masa aku nak terbalikan ikan...gigi ikan tengiri yg tengah ternganga tu boleh tersangkut kat jari aku yang runcing ini. Apa lagi darah keluar membuak2.  Betul memang banyak darah keluar. Abeshuk rescue balut dengan handplast. Terus keluar arahan tak payah masak. 

Tak lama lepas tu hujan pun turun dengan lebatnya. Tak sampai hati aku nak biar abeshuk keluar cari makan. Terus ke dapur masak nasi, goreng ayam kampung dan masak lemak udang galah letak tomato. Cukup. Masak yang senang aje. Boikot masak ikan hari ni sebab gigit jari aku.
Seperti yang aku jangka siap...aja aku masak mengedek abeshuk ambil pinggan. 
             Ambil pinggan nak makan nasi. 
             Nasi tak masak lagi..haha..

Mana2 isteri dan ibu.mesti gembira bila tengok suami dan anak makan bertambah2...Aliff siap tonggeng mangkuk kuah  sampai licin. Berbunga hati ini terus berkobar nak masak. Masak aje. Akhir2 ini aku tak makan nasi malam. Sekali shekala aje. Makan oat or biskut aje...doakan aku berjaya ke akhirnya sehingga mendapat berat ideal. Yang penting sihat dan tahap kolestrol terkawal. Dah ok nanti melantaklah balik.

No comments:

Post a Comment